Home
Visie
Aanpak
Diensten
Waarde-innovatie
Cradle-to-cradle
Procesinnovatie
Jerry Rutten
Partners en netwerk
Contact

Procesinnovatie 

Business Interaction Modelling

Een methodiek om in te zetten bij procesinnovatie is Business Interaction Modelling (of transactieanalyse) die de interactie tussen partijen en de fasen van commitment in beeld brengt. Met deze methodiek is het eenvoudig de essentie van een proces te achterhalen, wat noodzakelijk is voor analyse, herontwerp en voor het opstellen van business requirements aan procesarchitectuur, proces en informatiesystemen.

Ik heb werkvormen beschikbaar om in te zetten bij procesinnovatietrajecten.

Lean Management en 'The Toyota Way'

Als men bereidt is om de bestaande denkbeelden over processen en procesoptimalisatie over boord te zetten zijn met Lean Management drastische verbeteringen te bereiken.

De oorsprong van Lean Management ligt bij Toyota bij de productieprocessen. De principes worden inmiddels veel breder toegepast, ook bij kantoorprocessen, processen op ondersteunende afdelingen, kennisintensieve processen, informatieverwerking en bij projectorganisaties.

De kern van Lean Management is het denken in toegevoegde waarde, procesbesturing en het elimineren van verspilling in de waardestroom. (Het begrip waardestroom helpt bij het juist identificeren van bedrijfsprocessen). 'The Toyota Way' reikt verder dan het domein van processen:

  • De lange-termijn visie van de organisatie (Long Term Philosophy)
  • Het inrichten en besturen van het proces (Process)
  • Het ontwikkelen van leidinggevenden, de medewerkers en de partners (People & Partners)
  • Het verbeterproces (Problem Solving)

De ontwikkelmethodieken van 'The Toyota Way' en Lean Management zijn van oorsprong al bedoeld om in in groepen en workshops in te zetten: eenvoudig van opzet, effectief en gericht op samenwerking. De cruciale technieken zijn Value Stream Mapping en de verschillende vormen A3-plans en A3-reports.


PassioFormance Organisatieontwikkeling BV | info@passioformance.com